Εισαγωγικά:
Σύμφωνα με τον Ε. R. Dodds (Οι Έλληνες και το Παράλογο) ο άνθρωπος έχει το «περίεργο προνόμιο» να είναι πολίτης δύο κόσμων: απολαμβάνει την καθημερινή πραγματικότητα και ζει την ονειρική εμπειρία. Ο κόσμος τής πραγματικότητας είναι παγιωμένος και συνεχής, όμως από άποψη επικοινωνίας οι δυνατότητες τού ανθρώπου είναι περιορισμένες. Αντίθετα ο κόσμος τού ονείρου δίνει στον άνθρωπο το προνόμιο να επικοινωνεί με παρόντες και απόντες, με νεκρούς και με θεούς. Το όνειρο παρέχει στον άνθρωπο τη μοναδική δυνατότητα να διαφεύγει από τα «ακατανόητα δεσμά τού χρόνου και τού χώρου».
Ο σκοπός των πέντε μαθημάτων για τα όνειρα στην αρχαιότητα είναι διπλός. Πρώτον: να καταστήσουν γνωστές στο ευρύτερο κοινό ορισμένες από τις ποικίλες μορφές τής ονειρικής εμπειρίας, όπως αρχικά καταγράφονται στην αρχαία ελληνική λογοτεχνία. Δεύτερον: να δώσουνορισμένα παραδείγματα ονειρικής εμπειρίας σε βυζαντινά, αγιολογικά και νεοελληνικά κείμενα και να γίνουν συσχετισμοί.
1. Πέµπτη 19 Φεβρουαρίου
Η φύση τής ονειρικής εμπειρίας. Η τέχνη τής ονειροκριτικής. Αρτεμίδω ρος ο Δαλδιανός και οι άλλοι ονειροκριτικοί. Όναρ, ύπαρ. Κατηγορίες ονείρων και ταξινομήσεις. Η φροϋδική ερμηνεία. Όμηρος, ο ούλος όνειρος. Οι ελεφάντινες και οι κεράτινες πύλες των ονείρων.
2. Πέµπτη 26 Φεβρουαρίου
Ησίοδος, Ηρόδοτος. Τραγωδία και όνειρα. Αισχύλος.
3. Πέµπτη 5 Μαρτίου
Σοφοκλής, Ευριπίδης, Θεόκριτος, Λουκιανός, αρχαίο μυθιστόρημα, κωμικά όνειρα κ.ά.
4. Πέµπτη 12 Μαρτίου
Βυζαντινές μυθιστορίες. Παλαιά και Καινή Διαθήκη. Όνειρα των ασκητών. Ο Ποιμήν τού Ερμά.
5. Πέµπτη 19 Μαρτίου
Εγκοίμηση. Όνειρα και θεραπεία. Από τον Αίλιο Αριστείδη στον Μακρυγιάννη. Όνειρα ποιητικού χρίσματος.
Όνειρα λογοτεχνικά ή ο συγγραφέας ονειρεύεται ότι γράφει.
Ο Διονύσιος Σολωμός ονειρεύεται.