Μενού Κλείσιμο

Πρόγραμμα ου κύκλου

5 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

Νίκος Χαραλαμπόπουλος

Επίκ. καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Πατρών

Ως συγγραφέας μυθοπλαστικών κειμένων ο Πλάτων επιλέγει τον τρόπο με τον οποίο εισάγει τους θεατές/ακροατές/αναγνώστες του στη σκηνοθετική συνθήκη των διαλόγων του. Στο θέμα τού χώρου όπου εκτυλίσσεται η δράση τα δεδομένα ποικίλλουν από την παντελή έλλειψη (Κρατύλος) μέχρι τη λεπτομερή αποτύπωση (Πρωταγόρας) των σχετικών πληροφοριών. Σκοπός των συναντήσεών μας είναι ο τοπογραφικός εντοπισμός των περιοχών όπου διαδραματίζονται συγκεκριμένοι διάλογοι και η ανασύνθεση τής σημασίας τους ως στοιχείων τού πλατωνικού κειμένου για το κοινό τής εποχής τους.

1. Πέμπτη 2 Νοεμβρίου

Ο Φαίδρος και το άλσος τού Ιλισού
Στην αρχή τού διαλόγου ο Σωκράτης και ο Φαίδρος περπατούν ξυπόλυτοι κατά μήκος τού Ιλισού μέχρις ότου καθίσουν κάτω από ένα πλατάνι στο ιερό τού Πανός και των Νυμφών. Η πορεία τους ακολουθεί την οδό Καλλιρρόης, ενώ το άλσος εντοπίζεται στην περιοχή τού Παγκρατίου από την Αγ. Φωτεινή μέχρι το Παναθηναϊκό Στάδιο. Ταμείο.

2. Πέμπτη 9 Νοεμβρίου

Ο Χαρμίδης και η παλαίστρα τού Ταυρέα
Ο Σωκράτης συναντά τον νεαρό Χαρμίδη και τον ξάδερφό του Κριτία σε νεόδμητη παλαίστρα η οποία βρισκόταν απέναντι από το ιερό τού Κόδρου, Νηλέως και Βασίλης, νότια από την Ακρόπολη. Εκτεινόταν δηλαδή από τη διασταύρωση Χατζηχρήστου και Φαλήρου στου Μακρυγιάννη περίπου μέχρι κάτω από τη Συγγρού προς Ν. των οδών Βούρβαχη και Δοντά.

3. Πέμπτη 16 Νοεμβρίου

Ο Εὐθύφρων και η Βασίλειος Στοά
Ο ερασιτέχνης μάντης και ειδικός στα τής θρησκείας Ευθύφρων συναντά τον Σωκράτη στη Βασίλειο Στοά, το δημόσιο κτήριο όπου γινόταν η προδικασία για περιπτώσεις θρησκευτικών εγκλημάτων. Η ακριβής τοποθεσία τής Στοάς στην Αρχαία Αγορά έχει ταυτοποιηθεί στα ΒΔ. τού Ηφαιστείου··ο λίθος στην είσοδο τής Στοάς επί τού οποίου ορκίζονταν κατά την αρχή τής θητείας τους οι Αθηναίοι αξιωματούχοι είναι ορατός διά γυμνού οφθαλμού δίπλα στις γραμμές τού Ηλεκτρικού.

4. Πέμπτη 23 Νοεμβρίου

Ο Παρμενίδης και το προσκύνημα στην Αθήνα
Ομάδα φιλοσόφων από τις Κλαζομενές τής Μικρασίας αναζητά τον Αντιφώντα, ετεροθαλή αδελφό τού Πλάτωνος, για να τού αφηγηθεί τί συζητήθηκε όταν ο Παρμενίδης συνάντησε τον Σωκράτη. Κατά την προσκυνηματικού χαρακτήρα επίσκεψή τους σε αττικό έδαφος εκκινούν από τον Πειραιά, διέρχονται από την Αγορά, για να καταλήξουν στο σπίτι τού Αντιφώντος στα όρια Κοίλης και Μελίτης στην περιοχή τής Αγ. Μαρίνας στο Θησείο.

5. Πέμπτη 30 Νοεμβρίου

Οι Νόμοι και το προσκύνημα στον Ψηλορείτη
Τρεις γέροντες ανηφορίζουν πεζή από το επίνειο τής Κνωσσού προς τον Ψηλορείτη για προσκύνημα στο Ιδαίον άντρο. Δεν θα φτάσουν ποτέ, καθώς στο εν τρίτον τού έργου σταματούν σε ένα άλσος όπου και θα συζητούν μέχρι το τέλος. Η απουσία συγκεκριμένων τοπογραφικών λεπτομερειών μετατρέπει την Κρήτη των Νόμων σε χώρο ουδέτερο, κατάλληλο για την έκπτυξη τής δεύτερης πλατωνικής ουτοπίας.

ος κύκλος

Άλλες ενότητες του κύκλου

Νίκος Χαραλαμπόπουλος


Επίκ. καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Πατρών

 

Επίκουρος καθηγητής Κλασικής Φιλολογίας στο Πανεπιστήμιο Πατρών. Κάτοχος μεταπτυχιακού τίτλου σπουδών από το Πανεπιστήμιο τού Λονδίνου και διδάκτορας Κλασικής Φιλολογίας τού Πανεπιστημίου τού Κέμπριτζ. Έχει διδάξει στο Πανεπιστήμιο Κρήτης και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Έχει συγγράψει τη μονογραφία Platonic Drama and its Ancient Reception (2012), όπου προσεγγίζει τους πλατωνικούς διαλόγους ως θεατρικά κείμενα προοριζόμενα για παράσταση. Στα ερευνητικά του ενδιαφέροντα περιλαμβάνονται ο Πλάτων, ο φιλοσοφικός διάλογος, τα παρακλαυσίθυρα.