Αλέξης Δημαράς, συντονιστής τής ενότητας
Πέμπτη 15 Οκτωβρίου
Αλέξης Δημαράς
Εισαγωγικά
Τα πλαίσια της σειράς (χρονολογικά-εκπαιδευτικές βαθμίδες)- Τα πλαίσια του θέματος (κοινωνία-ιδεολογία -οράματα/στόχοι)- Οι έννοιες (μεταρρύθμιση-εκσυγχρονισμός-συγκεντρωτισμός κ.λπ.)- Σύνταγμα και κοινή νομοθεσία – Τα μεγάλα διαχρονικά θέματα (σχέση δευτεροβάθμιας-τριτοβάθμιας-κατάρτιση/μόρφωση εκπαιδευτικών-ομοιομορφία- η «διπλή πυραμίδα»- το γλωσσικό-αρχαιογνωσία/αρχαιογλωσσία- τα περί το σχολικό βιβλίο).
Πέμπτη 22 Οκτωβρίου
Δαυίδ Αντωνίου
Φιλόλογος, επίτιμος διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων
Οι βάσεις – Τι χρειάζεται μεταρρύθμιση; (1821-1889)
Από τα αιτήματα τού Αγώνα στα μέτρα του Ι. Καποδίστρια και ύστερα στην οικοδόμηση του συστήματος (1834-1837) – Τα πρώτα 50 χρόνια (εφαρμογές, τροποποιήσεις, αποτυχίες-εκφράσεις δυσφορίας).
Πέμπτη 29 Οκτωβρίου
Νίκη Μαρωνίτη
Ιστορικός, ερευνήτρια στο Ιστορικό Αρχείο του Πανεπιστημίου Αθηνών
Το ανικανοποίητο αίτημα για μεταρρύθμιση (1889, 1899, 1913)
Νέο εθνικο-οικονομικο-κοινωνικό πλαίσιο – Η αστική τάξη και τα αιτήματα της για την εκπαίδευση – Οι πρώτες συγκροτημένες μεταρρυθμιστικές προτάσεις (Θεοτόκης [1889], Ευταξίας [1899], Τσιριμώκος [1913]) -Αντιστάσεις και πισωγυρίσματα.
Πέμπτη 5 Νοεμβρίου
Σήψης Μπουζάκης
Καθηγητής Ιστορίας της Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Πατρών
Δύο μεταρρυθμίσεις «που έγιναν» (1929 και 1964)
Ο βραχύς βίος τους: 1932-1936 και 1965-1967. Κύρια χαρακτηριστικά. Ομοιότητες και διαφορές. Ο Γεώργιος Παπανδρέου και ο ρόλος του. Σχέση (συμπτώσεις και ασύμπτωτα) κοινωνικής και εκπαιδευτικής πολιτικής.
Πέμπτη 12 Νοεμβρίου
Αλέξης Δημαράς
Επιλογικά – Αλλαγές και επανεκτιμήσεις
Οι μεταδικτατορικές φάσεις (1976 και 1982) -Αριθμητικά μεγέθη (ζήτηση -προσφορά – διαθέσιμα μέσα) – Ακόμη 25 χρόνια αναζητήσεων – Επί της ουσίας: τι άλλαξε και τι δεν άλλαξε – Στάσεις και αντιλήψεις της κοινωνίας – Αύξηση και όξυνση της κοινωνικής δυσφορίας – Τα αδιέξοδα – Ιστορία και μελλοντολογία.