Μενού Κλείσιμο

Πρόγραμμα ου κύκλου

5 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΜΕΓΑ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟ

Ήρκος & Στάντης Ρ. Αποστολίδης

Φιλόλογοι – Ιστορικοί

1. Τετάρτη 24 Φεβρουαρίου

Η χρήση των αρχαίων πηγων στη νεώτερη Δυτικη Ιστοριογραφία. – Μια χαρισματικη πέννα παραποιει την Ιστορία.
Η μινιμαλιστικη οπτικη στα μεταπολεμικα χρόνια: απο τις ιδεαλιστικές κατασκευές του Droysen και του Tarn, στην εσκεμμένη αποδόμηση της αξίας του προσώπου και των επιτευγμάτων (Badian, Bosworth κ.α.) – Λήψη του ζητουμένου δια της μεροληπτικης χρήσης των πηγων. – Ο Κλείταρχος: βασικη πηγη της ψευδολογίας. Που ανάγεται Η ευρύτατη απήχησή του σέ κοινο και συγγραφεις, των μεταλεξανδρινων χρόνων. – Η χρονολόγησή του: ενα πηγάδι δίχως πάτο! – Η αξιοπιστία του: ενδεικτικές περιπτώσεις της ίδρυσης της αλεξάνδρειας, της πυρπόλησης της Περσέπολης και της συνάντησης μέ τις αμαζόνες.

2. Τετάρτη 2 Μαρτίου

Τά «ντοκουμέντα» της αρχαιότητας.
Βασίλειοι εφημερίδες: Γνήσιες ή πλαστές – και ποιά τυχον τα κίνητρα;
Βηματιστές: οι αυθεντικοι και οι μεταγενέστεροι εθνογράφοι-παραδοξολόγοι.
επιστολές: Καλλισθένης επιστολαγράφος. Κριτήρια γνησιότητας κι ο σχηματισμος ενος μυθιστορικου corpus επιστολών.
Υπομνήματα: Το πρόβλημα τών Υποθηκών και τών ανεκτέλεστων σχεδίων του νεκρου.

3. Τετάρτη 9 Μαρτίου

Πτολεμαίος και Αριστόβουλος – οι αδιάφθοροι.
Πτολεμαίος: η χαμένη ελπίδα. – Πιθανοι λόγοι της περιωρισμένης απήχησης του έργου του. Ο κοντινώτερος στον αλέξανδρο και ειδήμων περι τα στρατηγικα δίνει μόνο την επίσημη αποψη. – Ο αφελέστερος αριστόβουλος: ευρύτατος ερανισμός του απο τούς μεταγενέστερους επιστημολόγους. η καταδίκη του απο τή «Γερμανικη Σχολή» (Schwartz, Jacoby). Τελικη στάθμιση του αρριανου.

4. Τετάρτη 16 Μαρτίου

Νέαρχος – Κρητες αει ψευσται;
Πραγματικος πορτολάνος ή αναμνήσεις ενος ναυάρχου μέ αέρα εξωτισμου; – Τα αφηγηματικα μέρη: σπάνια λογοτεχνικα δείγματα. – Ομηρικα και ηροδότεια δάνεια αποκαλύπτουν το λόγιο χαρακτηρα του κειμένου; – Το πιστότερο πορτραιτο του βασιλιά; – η πρώτιστη αξία του έργου ως γεωγραφικης κοινωνικο-πολιτιστικης μαρτυρίας. η «λίθινη εποχή» στα μάτια τών αρχαίων.

5. Τετάρτη 23 Μαρτίου

Ονησίκριτος: «τών παραδόξων αρχικυβερνήτης».
Φιλοσοφικη ουτοπία ή «Μυθιστόρημα μαθητείας»; (αποκωδικοποίηση του παραδιδόμενου τίτλου.) Κυνικος Ο συγγραφέας, μέ φιλο-αλεξανδρικα αισθήματα! – απο το δικό του διάλογο μέ τούς ινδούς σοφούς απέρρευσαν όλοι οι μεταγενέστεροι Διάλογοι αλεξάνδρου-Γυμνοσοφιστών. (Πάπυρος μέ γυμνοσοφιστικα του 2ου αι. μ.Χ.) ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ: η στάση τών φιλοσόφων: το μένος τών Περιπατητικών κατα του αλεξάνδρου (αιτίες και συνέπειες – φιλόπαις Ο βασιλιάς!) η εχθρότητα τών Κυνικών. Για τούς Στωικούς: η ενσάρκωση του φιλοσόφου-βασιλιά και του κοσμοπολιτισμου! απόρροιες ενος ιδεολογικου πολέμου!

ος κύκλος

Άλλες ενότητες του κύκλου

Ήρκος & Στάντης Ρ. Αποστολίδης


Φιλόλογοι – Ιστορικοί

 

Φιλόλογοι — Ιστορικοί. Συνεργάστηκαν με τον πατέρα τους Ρένο στην επτάτομη Ανθολογία της νεοελληνικής γραμματείας, καθώς και στη μετάφραση-συμπλήρωση τής κλασικής Ιστορίας του Μεγάλου Αλεξάνδρου, Διαδόχων και Επιγόνων τού J. G. Droysen, εκδίδοντας χωριστά όλες τις αρχαίες πηγές περί Αλεξάνδρου. Για τα έργα αυτά βραβεύτηκαν δύο φορές από την Ακαδημία Αθηνών (2012, 2015). Στη νεοελληνική φιλολογία ξεχωρίζουν οι σχολιασμένες εκδόσεις τους των απάντων Καβάφη και Βιζυηνού, ενώ παράλληλα επιμελούνται σειρά μεταφράσεων Νίτσε και Ίψεν.