Μενού Κλείσιμο

Πρόγραμμα ου κύκλου

10 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΦΙΛΟΣΟΦΙΑΣ

Χρήστος Γιανναράς

Καθηγητής Φιλοσοφίας, Πάντειο Πανεπιστήµιο

Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου

1. Δεκαετία του ’60: έντονη πολιτικοποίηση με παράλληλη έκρηξη μιας πολιτιστικής ανθοφορίας. -Η πολιτική

συνδεδεμένη με υπαρκτικές προτεραιότητες, όχι ταυτισμένη αποκλειστικά με τον Ιστορικό Υλισμό. -Η τριακονταετία της

Μεταπολίτευσης: το βαναυσότερο έκγονο της δικτατορίας. -Η οικονομική καταστροφή σήμερα, προϊόν α-νοησίας (απώλειας

νοήματος) της ύπαρξης και της συνύπαρξης.

Πέμπτη 10 Φεβρουαρίου

2. Η γενιά του ’30 και το «νόημα» της συνύπαρξης. – Πρώτη ομαδοποιημένη σύγκρουση συνειδητής ελληνικότητας με το

καρτέλ Κοραϊκών-Μαρξιστών. – «Όποιος δεν έχει Θεό, δεν έχει ούτε λαό». – Μεταπρατικές ιδεολογίες, μεταπρατικοί

θεσμοί. -Η «παράδοση» coς πρόταση «νοήματος» κοινωνικής συνοχής. – Γιατί ή περιθωριοποίηση και το ατελέσφορο των

εκπλήξεων της γενιάς του ’30.

Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου

3. Το ασύμβατο επαρχιωτικού Ελλαδισμού και κοσμοπολίτικου (οικουμενικού) Ελληνισμού. – Πρόσληψη του μοντέρνου

διεθνικού σε συνθήκες επαρχίας:’H πολυκατοικία, ή τεχνολογία σαν «πολιτισμός», ο ατομοκεντρισμός σαν «πρόοδος», το

Ι.Χ. σαν θωρακισμένο εγώ. -Ο επαρχιωτισμός στην παιδεία, ή ελληνικότητα μειονέκτημα, ο Ελληνισμός χωρίς διεθνή

ρόλο. – Πρωτοπόρα στην αλλοτρίωση ή διασπορά.

Πέμπτη 24 Φεβρουαρίου

4. Το πείραμα του κινήματος «Για μια καινούργια Ελλάδα» (εξωεκκλησιαστικές οργανώσεις – καθηγητής Τσιριντάνης).

Πέμπτη 3 Μαρτίου

5. Γιατί στο κενό ή επανάληψη του ελληνικού «αποφατισμού», της «οντολογίας του προσώπου», τnς «ευχαριστιακής

εκκλησιολογίας». -Ο μεταπρατικός ακαδημαϊσμός, η επαγγελματική ανασφάλεια, η μικροψυχία του επαρχιώτη. -Ο

δάσκαλος, ο παπάς, ο πολιτικός πριν και μετά τη δεκαετία του ’60.

Πέμπτη 10 Μαρτίου

6. Τα προβλήματα πού κληροδοτεί η οντολογία του προσώπου: Ο ιστορικός ή συμβολικός χαρακτήρας της «πτώσης». Ο

οντολογικός ή εικονολογικός χαρακτήρας των «περιγραφών» της μεταθανάτιας ύπαρξης. Ο οντολογικός ή μεταφορικός

χαρακτήρας του κόσμου αγγέλων και δαιμόνων. – Πόση καινούργια εκφραστική επιδέχεται η εκκλησιαστική εμπειρία.

Πέμπτη 17 Μαρτίου

7. Το κενό στη σύνδεση του «νοήματος» της ύπαρξης με την πρακτική του βίου. -Η Τέχνη, αναζήτηση εντυπωσιασμού

(effet) όχι πάλη «νοήματος». -Η έρευνα στην υπηρεσία της παραγωγικότητας, όχι της επιστήμης. – Κοινωνία με χαμένη

την αίσθηση του «ιερού». – Διαζύγιο λατρείας — θεάτρου, μουσικής — λειτουργίας, έκκλησίας-ενορίας. Αυτονόμηση από

την κοινωνία της πολιτικής, της οικονομίας, της οικιστικής.

Πέμπτη 24 Μαρτίου

8. Ιδεολογίες αντί «νοήματος. – Συντηρητικοί — Προοδευτικοί, πεποιθήσεις αντί για πίστη-έμπιστοσύνη, στράτευση από

φόβο ενηλικίωσης. – Νόμος αντί για ήθος. -Η εξέλιξη των «Δαιμονισμένων» μέσα σε έναν αιώνα: Ποιος ο Σταβρόγκιν

σήμερα, ποιος ο Βερχοβένσκι, ποιος ο Σάτοβ. -Ο επικαιρικός συντηρητισμός των εικονο-κλαστών. -Ζηλωτισμός,

φονταμεταλισμός.

Πέμπτη 31 Μαρτίου

9. Ο Μακρυγιάννης διακριτικά στο περιθώριο. – Είμαστε στο εγώ, όχι στο εμεις. Στο κράτος, όχι στην πατρίδα. – Το

καινούργιο «νόημα» της συνύπαρξης: η σύμβαση. – Τι θα βάλουμε στη θέση του πατριωτισμού, των σχέσεων κοινωνίας,

των «ηρώων» προτύπων της ανιδιοτέλειας. -Η απειλή του ανίκανου να ερωτευθεί ανθρώπου.

Πέμπτη 7 Απριλίου

10. Ελεύθερη συζήτηση.

ος κύκλος

Άλλες ενότητες του κύκλου

Χρήστος Γιανναράς


Καθηγητής Φιλοσοφίας, Πάντειο Πανεπιστήµιο

 

Καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Διδάκτωρ Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο τής Σορβόννης και Θεολογίας στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Υπήρξε επισκέπτης καθηγητής στα Πανεπιστήμια τής Γενεύης, τής Λωζάννης, στο Καθολικό Πανεπιστήμιο και στο Πανεπιστημιακό Ινστιτούτο των Ρώσων τής Διασποράς στο Παρίσι. Επιφυλλιδογράφος στην εφημερίδα Το Βήμα για 13 χρόνια και από το 1993 μέχρι σήμερα στην Καθημερινή. Έργα του: Πολιτιστική Διπλωματία, Σχόλια στο Άσμα Ασμάτων, Ορθοδοξία και Δύση στη Νεώτερη Ελλάδα. Πρόσφατο βιβλίο του Έξι φιλοσοφικές ζωγραφιές (2011). Δέκα βιβλία του έχουν μεταφραστεί σε έντεκα συνολικά γλώσσες.