Μενού Κλείσιμο

Πρόγραμμα ου κύκλου

5 ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΣΕ ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΟΝ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ

Ευριπίδης Γαραντούδης

Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Θανάσης Αγάθος

Λέκτορας Νεοελληνικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

Αντικείμενο τού κύκλου μαθημάτων αποτελεί η παρουσίαση τής σχέσης ανάμεσα στην ελληνική λογοτεχνία (ποίηση και πεζογραφία) τού 20ού αιώνα και στον κινηματογράφο, ελληνικό και διεθνή. Ειδικότερα, προσεγγίζονται διάφορες πτυχές αυτής τής σχέσης:
μεταφορά-διασκευή σε κινηματογραφικές ταινίες λογοτεχνικών έργων (μυθιστορημάτων και ποιημάτων)

– θεματοποίηση τού κινηματογράφου σε λογοτεχνικά, ιδίως σε ποιητικά, κείμενα
– πολυεπίπεδος κρυπτικός διάλογος των δύο τεχνών στο επίπεδο τής καλλιτεχνικής δόμησής τους.

1. Τρίτη 15 Οκτωβρίου

Θανάσης Αγάθος – Ευριπίδης Γαραντούδης
Εισαγωγή
Σύντομη ιστορική αναδρομή στη σχέση τής λογοτεχνίας με τον κινηματογράφο.
Παρουσίαση τού γενικού θεωρητικού πλαισίου για τη μελέτη τής σχέσης τής κινηματογραφικής ταινίας-μεταφοράς με το λογοτεχνικό έργο-πηγή.

2. Τρίτη 22 Οκτωβρίου

Θανάσης Αγάθος – Ευριπίδης Γαραντούδης
Ο Γιώργος Σεφέρης: Η ποίησή του και ο κινηματογράφος
Αρχικά παρουσιάζεται η σχέση τού Γιώργου Σεφέρη ως ποιητή και ως θεατή ταινιών με τον κινηματογράφο. Στη συνέχεια, εξετάζεται η απόπειρα, το 1962, τού Νίνου Φένεκ Μικελίδη να δώσει, με τη μικρού μήκους ταινία του Κύπρον, ου μ’ εθέσπισεν…, μια προσωπική ερμηνεία δύο ποιημάτων τού

Σεφέρη (Σαλαμίνα της Κύπρος και Ελένη).

3. Τρίτη 29 Οκτωβρίου

Θανάσης Αγάθος – Ευριπίδης Γαραντούδης
Νίκος Καζαντζάκης και Μιχάλης Κακογιάννης: Από το μυθιστόρημα (Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά) στην ταινία (Zorba the Greek) Νίκος Καζαντζάκης, Βίος και πολιτεία του Αλέξη Ζορμπά (μυθιστόρημα, 1946) – Μιχάλης Κακογιάννης, Zorba the Greek/ Αλέξης Ζορμπάς (ταινία, 1964):
Παράλληλη ανάγνωση των δύο έργων με βάση την ιστορία τής πρόσληψής τους.
Στη συνέχεια, σύγκριση τής ταινίας τού Κακογιάννη με το μυθιστόρημα τού Καζαντζάκη, προκειμένου να
εκτιμηθούν οι επιδράσεις τής ταινίας στην πρόσληψη τού μυθιστορήματος.

4.Τρίτη 5 Νοεμβρίου

Ευριπίδης Γαραντούδης
Σταθμοί τής σχέσης των Ελλήνων ποιητών με τον κινηματογράφο: Αναστάσιος Δρίβας, οι μεταπολεμικές γενιές
Αρχικά σχολιάζεται η κρυπτική μεταφορά ενός κινηματογραφικού τοπίου, όπου δεσπόζει η μορφή τής Greta Garbo που υποδύεται την Άννα Καρένινα (κινηματογραφική μεταφορά τού μυθιστορήματος τού Τολστόι από τον σκηνοθέτη Clarence Brown στην ταινία του Anna Karenina, 1935), στο ποιητικό τοπίο ενός ποιήματος (1937) τού μεσοπολεμικού ποιητή Αναστάσιου Δρίβα.
Στη συνέχεια, παρουσιάζεται η σχέση των δύο μεταπολεμικών ποιητικών γενεών με τον κινηματογράφο.

5.Τρίτη 12 Νοεμβρίου

Θανάσης Αγάθος
Από το μυθιστόρημα στην ταινία (μεταπολεμική εποχή): Βασίλης Βασιλικός και Κώστας Γαβράς
Επιχειρείται συστηματική σύγκριση τού μυθιστορήματος τού Βασίλη Βασιλικού Ζ, φανταστικό ντοκιμαντέρ ενός εγκλήματος (1966) και τής ταινίας τού Κώστα Γαβρά Ζ (1969), με έμφαση στον «διάλογο» των δύο έργων και στις αντικειμενικές (λογοτεχνικές και κινηματογραφικές, αντίστοιχα) αρετές τους.

ος κύκλος

Άλλες ενότητες του κύκλου

Ευριπίδης Γαραντούδης


Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

 

Καθηγητής Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας τού Πανεπιστημίου Αθηνών. Έχει γράψει ή επιμεληθεί 31 βιβλία με θέματα τού γνωστικού αντικειμένου του. Έχει δημοσιεύσει, επίσης, τέσσερα ποιητικά βιβλία, καθώς και μεταφρασμένα βιβλία ιταλικής ποίησης. Για την αναλυτική καταγραφή τού συγγραφικού έργου του βλ. http://uoa.academia.edu/EvripidisGarantoudis

Θανάσης Αγάθος


Λέκτορας Νεοελληνικής Φιλολογίας, Πανεπιστήμιο Αθηνών

 

Λέκτορας Νεοελληνικής Φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας τού Πανεπι- στημίου Αθηνών. Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα επικεντρώνονται στη νεοελ- ληνική λογοτεχνία τού 19ου και τού 20ού αιώνα και κυρίως στη σχέση της με τον κινηματογράφο και το θέατρο. Έχει γράψει δύο βιβλία για τον Νίκο Καζαντζάκη και μελετήματα για το έργο των Εμμανουήλ Ροΐδη, Αλέξανδρου Ρίζου-Ραγκαβή, Κωνσταντίνου Θεοτόκη, Στράτη Μυριβήλη, Γιώργου Σεφέρη, Οδυσσέα Ελύτη, Ηλία Βενέζη, Βασίλη Βα- σιλικού κ.ά.